چگونه جادوی نوروساینس، پیروزی را برای شما به ارمغان می آورد؟

به گزارش بلاگ پو، حتماً شما هم به هنگام تماشای بعضی مسابقات ورزشی از تماشا بعضی واکنش های فوق العاده سریع یا حرکات خلاقانه بازیکن های مطرح به وجد آمده و بازیکن را تحسین نموده اید. چطور می گردد که یک انسان در کسر ثانیه دست به تصمیم های سرنوشت سازی می زند که موجب پیروزی یا شکست یک تیم می گردد؟ در آن شرایط پراسترس و خستگی فراوان، چطور تا آن حد از کنترل را بر احساسات و فکر خود دارند؟

چگونه جادوی نوروساینس، پیروزی را برای شما به ارمغان می آورد؟

به گزارش خبرنگاران، پژوهشگران شرکت تات تکنولوژی کانادا پس از 25 سال پژوهش در حوزه نوروساینس، در سال 2006 برای تیم ملی ایتالیا یک مایندروم افتتاح کردند تا بازیکنان ضمن تمرین و تقویت عضلات خود، به بهبود سیستم عصبی و روان خود بپردازند و در نتیجه، تیم ملی ایتالیا در همان سال قهرمان دنیا شد. البته این نخستین بار نبود که یک تیم فوتبال از مایندروم استفاده می نماید، از سال 2002 تیم آث میلان از این تکنولوژی بهره می برد اما پس از پیروزی تیم ملی ایتالیا استفاده از مایندروم برای باشگاه های مطرح دنیا به یک اولویت تبدیل شد و به اهمیت آن پی بردند. خیلی از آن لحظه های شگفتی سازی که دیده اید، نتیجه همین تصمیم به استفاده از مایندروم بوده است.

فکر و بدن خود را کوک کنید

مایندروم یکی از شاخه های علوم ورزشی است که از ترکیب فیزیولوژی روان و روانشناسی ورزشی برای بهبود هماهنگی فکر و بدن ورزشکاران و در نتیجه ارتقا عملکرد آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. ارتقای عملکرد یعنی فکر با بدن سازگارتر و هماهنگ گردد تا در کسر ثانیه واکنش صحیح نشان دهد.

شاید تا همین چندسال پیش این یک آرزوی دست نیافتنی به نظر می رسید اما امروز با پیشرفت علم نوروساینس، ورزشکاران می توانند تا حد بسیار خوبی به کنترل فکر، عواطف و روان خود دست یابند. این را باید ورزشکار باشید و شب های پر اضطراب و استرس قبل از مسابقه را تجربه نموده باشید تا درک کنید که چقدر می تواند اتفاق مهمی باشد. احتمالاً در سطوحی مانند مسابقات المپیک، شما و رقیبتان از نظر جسمی تفاوت چندانی ندارید و موفقیت یا عدم موفقیت شما به اندازه کنترلی که روی فکر خود دارید بستگی دارد. مدیریت افکار، حفظ تمرکز، غلبه بر حواس پرتی ها و اضطراب از جمله مواردی ست که به ورزشکاران یاری می نماید تا برترین عملکرد را از خود نشان دهند.

اما مایندروم چطور به ورزشکاران یاری می نماید تا فرآیندها و مهارت های روانی را در عملکرد خود درک نموده و به کار ببرند؟

در حقیقت،مایندروم، تنها ابزار یاری به ورزشکاران در ارتقا اعتقاد به نفس، استراتژی ریکاوری و حفظ تمرکز است و ورزشکاران را در برابر فشار انعطاف پذیر می نماید.

تجهیزات مورد استفاده در مایندروم چیست؟

qEEG دستگاهی ست که برای ارزیابی اولیه، حصول داده های روان سنجی، داده های استراحت ، داده های شخصیتی، تجزیه و تحلیل روند عملکرد مغز مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت این دستگاه شرایط کلی فکر شما را می سنجد و مانیتور می نماید.

Neurofeedback+ biofeedback + peak performance suite:

ترکیب نوروفیدبک و بایوفیدبک به یاری نرم افزارهای تخصصی جهت پایش و تمرین (نورو فیزیولوژی)، یاری میکند ورزشکار در بالاترین سطح کیفی آماده حضور در میدان ورزشی باشد.

Biofeedback + SC, Temp, Resp, HRV and BVP sensors:

با استفاده از دستگاههای بایوفیدبک و حسگرهای تخصصی، می گردد برنامه های ارتقای ارتباط فکر و بدن را پیاده سازی کرد. برای مثال آموزش های خودتنظیمی شامل برنامه بیوفیدبک HRV ، آموزش تغییرپذیری ضربان قلب - ضربان قلب و تنفس، رسانایی پوست، دمای پوست، تنش عضلانی، فرکانس تشدید فردی و...

Eye tracker + Reaction Time suite

این ترکیب برای آموزش زمان واکنش و ردیابی چشم است. دستگاه ردیاب چشمی جهت و سرعت نگاه ورزشکار را مورد آنالیز قرار می دهد و عوامل حواس پرتی را رصد می نماید و مجموعه این آنالیز ها برای افزایش قدرت پیش بینی، توجه انتخابی و پایدار و تصمیم گیری در شرایط تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرند.

VR + Biofeedback:

یکی از برترین روش ها برای شبیه سازی استفاده از وی آر یا واقعیت مجازی است. سناریوهای شبیه سازی است که به موجب آن ورزشکاران مهارت های خود را در یک محیط واقعیت مجازی شبیه سازی می نمایند تا قابلیت انتقال مهارت ها را برای رقابت افزایش دهند در حالی که ورزشکار دارای حسگرهای بیومتریک است. در ضمن این آموزش، همواره فیزیک ورزشکار را در برترین شرایط ممکن نگاه میدارد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 تیر 1402 بروزرسانی: 5 تیر 1402 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 71699

به "چگونه جادوی نوروساینس، پیروزی را برای شما به ارمغان می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه جادوی نوروساینس، پیروزی را برای شما به ارمغان می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید