جزئیات توافق نهایی کاهش فراوری اوپک پلاس از زبان وزیر نفت

به گزارش بلاگ پو، وزیر نفت با اشاره به جزئیات توافق نهایی اوپک پلاس گفت: بر مبنای این توافق، عرضه نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک طی ماه های مه و ژوئن، روزانه 9.7 میلیون بشکه کاهش می یابد.

جزئیات توافق نهایی کاهش فراوری اوپک پلاس از زبان وزیر نفت

به گزارش خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه پس از برگزاری دهمین نشست فوق العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس به وسیله وبینار، در جمع خبرنگاران گفت: این نشست در ادامه نشستی که روزهای پنجشنبه و آدینه (21 و 22 فروردین 98) برگزار شده بود، تشکیل شد که در آن نشست برای کاهش 10 میلیون بشکه ای عرضه روزانه نفت توافق شده بود.

وی اضافه کرد: تنها اندکی مشکل با مکزیک وجود داشت که بر اساس تقسیم های توافق اولیه قرار بود مکزیک روزانه 400 هزار بشکه از عرضه نفت خود بکاهد که وزیر انرژی این کشور قبول نداشت. در این مدت صحبت هایی شد و قرار شد مکزیک در ماه های مه و ژوئن روزانه 100 هزار بشکه از عرضه نفت خود را کم کند و گفتند بقیه آن را آمریکا قول داده است از جانب مکزیک کم کند.

وزیر نفت با بیان این که به این ترتیب توافق نهایی شد و این توافق از اول مه اجرایی خواهد شد، توضیح داد: برای 2 ماه مه و ژوئن 10 میلیون بشکه از عرضه کم می گردد؛ در 6 ماه بعد از آن، عرضه روزانه 8 میلیون بشکه کاهش می یابد و طی 16 ماه پس از آن، یعنی از ابتدای سال 2021 تا آوریل 2022 نیز روزانه 6 میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته خواهد شد. بقیه تصمیم ها مربوط به کشورهای فراوریکننده نفت خارج از اوپک پلاس می گردد.

طبق اعلام وزارت نفت، زنگنه با بیان این که گفته شده است وزیران نفت و انرژی G20 نیز قبول نموده اند روزانه سه میلیون و 700 هزار بشکه از عرضه نفت را به مدت یک سال کاهش دهند، ادامه داد: ترتیبات این توافق نیز با هماهنگی آژانس بین المللی انرژی (IEA) مشخص می گردد؛ ضمن این که عربستان، کویت و امارات نیز به صورت داوطلبانه افزون بر کاهش های اتخاذشده، روزانه حدود 2 میلیون بشکه دیگر نیز از عرضه خود کم خواهند کرد.

وزیر نفت گفت: ایران به دلیل تحریم به همراه لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف است.

وی درباره قیمت مورد انتظار نفت پس از این توافق، گفت: باید منتظر واکنش بازار ماند.

لازم به ذکر است، فراوریکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) انتها پس از ساعت ها و روزها مذاکرات فشرده درباره، توافق کاهش فراوری روزانه 9.7 میلیون بشکه ای برای ماه های مه و ژوئن به اجماع رسیدند.

خط پایه و مبنای محاسبه فراوری برای همه کشورهای حاضر در این توافق بجز عربستان و روسیه، ماه اکتبر سال 2018 میلادی مشخص شد، در حالی که مبنای محاسبه فراوری برای روسیه و عربستان روزانه 11 میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

مکزیک تنها مخالف به نحوه تخصیص سهمیه کاهش فراوری در نهمین نشست فوق العاده اوپک پلاس در روز پنجشنبه (21 فروردین ) بود، بر این اساس مکزیک در این توافق روزانه 100 هزار بشکه از فراوری خود می کاهد.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای مجموع کاهش فراوری روزانه 9 میلیون و 700 هزار بشکه ای از اول ماه مه سال 2020 میلادی (12 اردیبهشت 99) برای یک بازه زمانی اولیه به مدت دو ماه شروع می گردد و انتها این بازه 30 ژوئن سال جاری خواهد بود.

کشورهای فراوریکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) سپس برای یک بازه زمانی 6 ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا 31 دسامبر سال 2020 روزانه 8 میلیون بشکه کاهش عرضه خواهند داشت، همچنین در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه 2021 تا 30 آوریل 2022 به مدت 16 ماه نیز کاهش عرضه روزانه 6 میلیون بشکه می گردد.

سفر به کیش

سفر به کیش، جاذبه های دیدنی ایران

تور استانبول

تور استانبول | تور ترکیه ارزان، تور لحظه آخری ترکیه، تور نوروز 98، بهار، تابستان، پاییز، زمستان 97
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23847

به "جزئیات توافق نهایی کاهش فراوری اوپک پلاس از زبان وزیر نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات توافق نهایی کاهش فراوری اوپک پلاس از زبان وزیر نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید